דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » ספרי לימוד בתנ"ך » ספר במדבר » במדבר פרק כ פירושים סיכום והעשרה

במדבר פרק כ פירושים סיכום והעשרה

© https://www.magicbible.co.il

פירושים סיכום והעשרה, שאלות, מַיִם מִן הַסֶּלַע -מי מריבה, ניסיון למעבר בארץ אדום, מות אהרן בהור ההר.

נושאים מרכזיים בפרק

•  מַיִם מִן הַסֶּלַע – מי מריבה
•  עימות עם מלך אדום על מעבר ישראל בארצו
•  מות מרים ומות אהרן

סרטון מצגות פרק כ

למידה והוראה ידידותית.

•  הקרנה על לוח בכיתה.
•  קריינות (עם או בלי קול). 
•  התאמת הגופנים לצורכי הלומד.

תוכן העניינים בפרק

להתרשמות חלקית

פירושי מילים והסברים (חלקי)
– הקדמה פסוק א
– מי מריבה
– תלונות העם על היעדר מים

למנויים בלבד

♦  פירושי מילים והסברים
♦  סיכום, תוכן הפרק
♦  סרטון מצגות פרק כ
♦  הקדמה פסוק א
♦ מַיִם מִן הַסֶּלַע -מֵי מְרִיבָה
   – תלונות העם על חוסר מים 
   – הוראות ה'
   – ביצוע
   – עונש
   – במה חטאו משה ואהרון?
   – מדוע נענש אהרן?
   – מֵי מְרִיבָה
♦  ניסיון למעבר בארץ אדום
   – היכן היא ארץ אדום?
   – תרשים: קרבה משפחתית, אילן היוחסין של אדום
   – משא ומתן בין משה למלך אדום על המעבר בארצו
   – מפת תרשים – הקפת ארץ אדום
♦  גרסת ספר דברים למעבר באדום
♦  מים בתנ"ך
♦  מות אהרן
♦  מינוי אלעזר לכהן הגדול.

מנוי לקסם התנ"ך


מרים מתה ונקברה במדבר צין. העם שוב התלונן על מחסור במים.
ה' ציווה על משה ואהרן לדבר אל הסלע שיספק מים לעם.

במקום לדבר אל הסלע משה היכה בסלע, המים יצאו, אבל ה' כעס על אי הציות
והעניש את משה ואהרן באי כניסה לארץ כנען.

בהמשך הפרק נלמד על סירובו של מלך אדום לאפשר לישראל מעבר בארצו, ועוד נשמע על מות אהרן בהור ההר.

פירושי מילים והסברים

א וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל הָעֵדָה מִדְבַּר צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם: 
ב וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיִּקָּהֲלוּ עַל משֶׁה וְעַל אַהֲרֹן: 
ג וַיָּרֶב הָעָם עִם משֶׁה וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר וְלוּ גָוַעְנוּ בִּגְוַע אַחֵינוּ לִפְנֵי יְהוָֹה: 
ד וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת קְהַל יְהֹוָה אֶל הַמִּדְבָּר הַזֶּה לָמוּת שָׁם אֲנַחְנוּ וּבְעִירֵנוּ: 
ה וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה, לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת: 
ו וַיָּבֹא משֶׁה וְאַהֲרֹן מִפְּנֵי הַקָּהָל אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד, וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם, וַיֵּרָא כְבוֹד יְהוָֹה אֲלֵיהֶם: 
ז וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל משֶׁה לֵּאמֹר: 
ח קַח אֶת הַמַּטֶּה, וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ, וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו, וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע, וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם: 
ט וַיִּקַּח משֶׁה אֶת הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי יְהוָֹה כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ: 
י וַיַּקְהִלוּ משֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם? 
יא וַיָּרֶם משֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם: 
יב וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל משֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן: יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל,  לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם: 
יג הֵמָּה מֵי מְרִיבָה אֲשֶׁר רָבוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת יְהוָֹה וַיִּקָּדֵשׁ בָּם: 
יד וַיִּשְׁלַח משֶׁה מַלְאָכִים מִקָּדֵשׁ אֶל מֶלֶךְ אֱדוֹם: "כֹּה אָמַר אָחִיךָ יִשְׂרָאֵל, אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת כָּל הַתְּלָאָה אֲשֶׁר מְצָאָתְנוּ : 
להמשך קריאה

הקדמה 
פסוק א

חנייה – במדבר צין, במקום בשם "קָדֵשׁ".
תאריך – חודש ניסן.
אירוע ראשון – מות מרים וקבורתה: "וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם" (אין הרחבה בנושא).

מַיִם מִן הַסֶּלַע -מי מריבה


תלונות העם על חוסר במים

פסוקים ב-ה

"וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה וַיִּקָּהֲלוּ עַל משֶׁה וְעַל אַהֲרֹן".
הפועל: "וַיִּקָּהֲלוּ". אינו מורה על אסיפה תמימה, הוא משקף מצב בו הקיפו העם את שני המנהיגים כדי להתלונן ולהאשים. 
אל הפועל הזה מצטרף הפועל "
וַיָּרֶב הָעָם עִם משֶׁה".

מצבם כה רע, חבל שלא מתו עם קורח וחבורתו.

שתי התלונות פותחות במילה "וְלָמָה".
⇐  וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת קְהַל יְהֹוָה אֶל הַמִּדְבָּר הַזֶּה לָמוּת שָׁם אֲנַחְנוּ וּבְעִירֵנוּ"? הביאו אותם למדבר להמית אותם ואת בעלי החיים שלהם.
⇐  וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה? לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת", משה ואהרן הביאו אותם למקום שומם ללא צמחיה וללא מים. 

המדבר הוא מקום גרוע: "הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה".
שומם, ללא צמחיה: "לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן".
אין בו מים מים "וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת".

הוראות ה' למשה פסוקים ו-יג

בצר להם הגיעו משה ואהרן לאהל מועד לשמוע את דבר ה'.

א. "קַח אֶת הַמַּטֶּה".

ב. וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ".
 
ג. "וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם, וְנָתַן מֵימָיו". משה ואהרן ידברו אל הסלע לעיני העם; הסלע יגיר מים. 

ד. העם ישתו וישקו את בעלי החיים שלהם.

ביצוע
להמשך קריאה

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:



    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • כניסה למנויים
    • רכישת מנוי
    • צור קשר
    • יציאה מהמערכת
    • תמיכה
    • חנות האתר

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    Whatsapp

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat