דילוג לתוכן
  • Facebook
  • כניסה למנויים
  • רכישת מנוי
  • צור קשר
  • יציאה מהמערכת
  • תמיכה
  • חנות האתר
קסם התנ"ך | ד"ר חיה שרגא בן איון
  • דף הבית
  • סיפורי התורה
    • איך לספר את סיפורי התורה/תנ"ך לילדים?
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • הולדת יעקב ועשיו
    • סיפורי התורה: חלום יעקב
    • אהבת יעקב לרחל
    • יעקב ועשיו – הפיוס
    • סרטוני תנ"ך לילדים
      • סיפורי בראשית לילדים
      • סיפורי יוסף לילדים
  • אגדות חז"ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חגי תשרי לילדים
      • חנוכה לילדים
      • ט"ו בשבט לילדים
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל"ג בעומר לילדים
      • שבועות לילדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בראשית לכיתות א – ג
      • בריאת העולם כיתות א-ב
      • סיפורי אברהם לכיתות ב
      • סיפורי יצחק ויעקב לכיתות ג
      • סיפורי יוסף לכיתות ג
    • ספר שמות לכיתות ד
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • ירושלים בתנ"ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
    • טעמי המקרא
    • חיות התנ"ך
    • פרשת השבוע
  • דף הבית
  • About
  • הבלוג שלי
  • סיפורי התורה
    • בריאת העולם
    • גן עדן
    • תיבת נוח
  • אגדות חז”ל
  • פתגמים
  • שבת וחגים
    • שבת
    • חגים
      • חנוכה לילדים
      • ט”ו בשבט
      • פורים לילדים
      • פסח לילדים
      • ל”ג בעומר
      • שבועות לילדים
    • ימים מיוחדים
  • שיעורי תנ"ך
    • בריאת העולם כיתות א-ב
    • ספר בראשית
    • ספר שמות
    • ספר ויקרא
    • ספר במדבר
    • ספר דברים
    • ספר יהושע
    • ספר שופטים
    • ספר שמואל א
    • ספר שמואל ב
    • ספר מלכים א
    • ספר מלכים ב
    • מגילת אסתר
    • מגילת רות
    • ספר עמוס
    • ספר ישעיהו
    • ספר ירמיהו עם פירושים וסיכומים
    • ספר יחזקאל
    • ספר יונה
    • ספר תהילים
    • ספר עזרא
    • ספר נחמיה
    • ספר חגי
  • נושאים בתנ"ך
    • ירושלים בתנ”ך
    • שיבת ציון לבגרות
    • פרשת השבוע
    • חיות התנ”ך
    • קיצור תולדות עם ישראל
    • טעמי המקרא
    • חיי היום יום בתנ"ך
    • עשרה בטבת
  • צור קשר
  • סיפורי אברהם לכיתות ב
חיפוש באתר
ראשי » קטגוריות » שבת וחגים » חגים » פורים לילדים » משתה אסתר באמנות

משתה אסתר באמנות

© https://www.magicbible.co.il

בהתבוננות בציורים של גדולי הציירים מוסברת המגילה לילדים בדרך מעשירה, מוחשית וחווייתית.

לרכישת מגילת אסתר לילדים  ופעילויות נילוות היכנסו כאן

לנושאים נוספים בנושא מגילת אסתר

למשתה אחשוורוש באמנות, היכנסו כאן
לארמון אחשוורוש, שושן הבירה, כסא המלכות והכתר היכנסו כאן
לאסתר מלכת המגילה, היכנסו כאן

בפרק שלפנינו מוצגות שתי יצירות אמנות בנושא המשתה השני של אסתר –

הראשונה של רמברנדט והשנייה של יאן ויקטורס. 

 

תיזכורת קצרה על המשתה של אסתר על פי המגילה

המן גזר גזירות שמד על יהודי שושן בירת פרס. מרדכי, דרש מאסתר לבקש מהמלך אחשוורוש לבטל את גזירות המן.
למרות שאסתר חששה לחייה, היא הלכה אל המלך שהושיט לה את שרביט הזהב, שאל לרצונה, והבטיח לתת לה  את כל מבוקשה.
אסתר הזמינה את המלך ואת המן למשתה שתערוך בביתה.
בעת המשתה שב המלך לשאול את אסתר לבקשתה, והיא הזמינה אותו ואת המן למשתה שני שתערוך לכבודם.
במשתה השני האשימה אסתר את המן ברדיפת אחיה היהודים, ובצווים שהוציא להשמידם.
המלך ביטל את הגזירות, המן ומשפחתו נתלו על עץ גבוה, והיהודים השמחים חגגו את חג הפורים.

המשתה של אסתר באמנות – רמברנדט 

רמברנדט (1606 – 1669) נחשב לגדול הציירים ההולנדיים של תקופת הבארוק, שיצר סגנון ייחודי משלו. 
הוא הירבה לצייר נושאים תנ"כיים. 
ציוריו מרובי אפקטים דרמטיים, תנועה וניגודים בין אור לצל.
הבעות רגשיות ותיאור 
פרטי פרטים של האובייקטים המצוירים.

המשתה השני של אסתר

התבוננות בציור

שימו לב!
הלבוש, הריהוט ופריטים אחרים שמופיעים בציורים תואמים את זמנם של האומנים;
הם אינם משקפים את האופנה בימי אחשוורוש ואסתר.

מבט כללי

רקע  כהה, חשוך. 
על הרקע החשוך מצויירות שלוש דמויות היושבות ליד שולחן שעליו כיבוד קל. 

הדמויות

מיקום
בצד ימין, שתי דמויות שתופסות את מרבית התמונה, צמודות זו לזו.
משמאל, דמות שלישית, מרוחקת מהשתיים האחרות ויושבת במושב נמוך מהן.

אור וצל
הדמויות שמימין מוארות. מקור האור בזהב שרקום על בגדיהם ומהתכשיטים היקרים שעליהם.
הדמות השלישית שרויה בצל.

ביגוד
לדמויות מימין בגדי פאר, מוזהבים, על ראש שניהם כתר זהב.

בגדי הדמות השמאלית והכובע שעל ראשה כהים, ולא מפוארים כמו אלה של שתי הדמויות האחרות.
צבעי אדום/ארגמן וזהב מסמלים באמנות מלכות (גם זו של אלוהים).

זיהוי הדמויות
יפה היבחנתם!
הדמויות מימין – אחשוורוש ואסתר
משמאל – המן

נתמקד בדמויות
אסתר – בעלת תווי פנים מעודנים; עטורה בתכשיטים רבים: שרשראות, עגילים, צמידים, אבנים יקרות קלועות בשערה, ראשה עטור כתר קטן, ועל כתפיה גלימה המפוארת.  
אחשוורוש – גדול ממדים כיאה למלך. לבוש בגדי מלכות ועל ראשו כתר מלכות (בסגנון ימיו של רמברנדט). 
המן בצבעים כהים וקודרים.

הבעות הפנים
אין קשר עין בין הדמויות. 
הבעות הפנים: רציניות, נטולות שמחה.

אסתר מהורהרת, מביטה על הגביע שבידה. 
המן משפיל את מבטו אל השולחן.
אחשוורוש נועץ מבט כעוס בנקודה לא ברורה.  נראה שעוד רגע יתפוצץ מכעס.

תנועות הגוף 
אחשוורוש
לופת בחזקה את השרביט שבידו. תנועה של זעם, כאילו מתאפק שלא לחבוט בהמן.
אסתר מהורהרת, עצובה. מחזיקה גביע, אולי מסובבת אותו בהיסח הדעת, אולי 'נאחזת' בו. 
המן – גופו כפוף ומבטו מושפל. גם הוא מחזיק גביע, אבל איבד את החשק לחגוג. 

האווירה קשה, רוויית מתח עוד רגע יהייה פיצוץ.

באיזה רגע של סיפור המגילה מתמקדת יצירתו של רמברנדט?
ניתן להניח שלפי המתח באוויר, מדובר ברגע שאחרי שאסתר האשימה את המן במזימה לרצוח את עמה.

האם אהבתם את ציורו של רמברנדט? אם כן, הסבירו מדוע.

המשתה של אסתר באמנות – יאן ויקטורס

יאן ויקטורס (1619 – 1676), צייר הולנדי, הושפע מציוריו של רמברנדט, יש סבורים שהיה תלמידו. 
הסגנון שלו מאופיין בקווים רכים, אור נעים, צבעים עשירים, צורות מעוגלות, עושר רב של בדים וצורות גדולות

המשתה השני של אסתר.

התבוננות בציור

רקע

חדר ובו שלוש דמויות ליד שולחן, שעליו כיבוד קל. 
אנו מזהים את הדמויות:

אחשוורוש והמן יושבים משני צידי השולחן, זה מול זה. אסתר עומדת קרובה לאחשוורוש, מדברת אליו.

ביגוד 
המלך ואסתר לבושים ברוב הדר. על ראש המלך כתר מפואר וועל בגדו מעיל/גלימה בצבע ארגמן, אסתר, גם היא לבושה בפאר. שמלתה רקומה בזהב ובאבנים יקרות. 
כזכור בגדים באדום ובזהב מסמלים באומנות מעמדות גבוהים. 
המן אף הוא לבוש בבגדים מפוארים, אבל אלה של המלך ואסתר מפוארים יותר.

מבטים

שימו לב למעגל שיוצרים המבטים.

אסתר מדברת ומביטה במלך. 
אחשוורוש מביט בהמן. 
המן מביט באסתר, כמי שגורלו נתון בידיה.

הבעות פנים

פניה של אסתר מביעות דאגה ועצב. 
פניו של אחשוורוש, הנועץ מבטו בהמן, מביעות כעס רב. 
פניו של המן מביעות אי נוחות ודאגה.

תנועות הידיים 
ידי אסתר
– יד שמאל מונחת על מותן שמאל שלה, והשנייה מופנות לעבר המן, מצביעות עליו. 

ידי אחשוורוש – יד ימינו לופתת את השרביט, כאילו רוצה להכות את המן. ידו השמאלית קפוצה לאגרוף. המלך מלא זעם. 
ידי המן – כפותיו משולבות הוא פוכר את ידיו בתנועה של יאוש ובקשת רחמים.

באיזה רגע של סיפור המגילה מתמקדת יצירתו של יאן ויקטורס?

הוא תפס את הרגע בו האשימה אסתר את המן הרשע על כוונתו להרוג את כל היהודים.

שיחה ושאלות

שאלות זהות על שני הציורים

מה רואים בציור?  
–  תארו את המקום. 
–  כמה דמויות מצוירות?
–  היכן ממוקמות הדמויות?

–  באיזה צבעים משתמש האמן?
–  תארו את האווירה. 

הדמויות 

תארו את פרטי הלבוש של הדמויות 
–  קשרי מבטים בין הדמויות 

–  תנועות גוף וידיים של הדמויות
–  הבעות פנים של הדמויות

התבוננו היטב בציורים התוכלו למצוא פרטים שלא שמנו לב אליהם?

הציור של רמברנדט

מה תורם הרקע לציור של רמברנדט?
מה רצה רמברנדט להדגיש בציור שלו? 
איזו אווירה יצר רמברנדט בציור שלו?
האם התמונה תואמת למסופר במגילה?
האם אתם אוהבים את הציור הזה? הסבירו. 

 הציור של יאן ויקטורס

איך הבין יאן ויקטורס את האווירה במשתה של אסתר? 
מה רצה יאן ויקטורס להביע בציור הזה?
האם התמונה תואמת את המסופר במגילה? 
האם אתם אוהבים את הציור הזה? נמקו.

 

השוואה בין היצירה של רמברנדט לבין זו של יאן ויקטורס

באיזה ציור לדעתכם, האווירה מאופקת יותר? הסבירו. 
איזה מבין שני הציורים אהבתם יותר? הסבירו.
איזה מבין שני הציורים מתאים יותר לכתוב במגילה?

פעילות בפנטומימה – חיקוי הבעות הפנים של הדמויות בציור.

 

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ד"ר חיה שרגא בן איון

ד"ר חיה שרגא בן איון - מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך

מורה, מרצה וחוקרת תנ"ך
chaya@magicbible.co.il

צרו קשר בווטסאפ
whatsapp

קבלת עדכונים

 
נרשמים יקרים,
על מנת שלא אטרידכם במידע שאינו מתאים לכם, מלא נא את הפרטים הבאים:







    מורה לתנ"ך כיתות א-גמורה לתנ"ך כיתות ד-ומורה לתנ"ך חט"במורה לתנ"ך חט"עגננתמורה אחר – נא לפרט

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    חומרי לימוד והעשרה

    אודות האתר

    • סיפורי התורה
    • אגדות חז"ל
    • פתגמים
    • שבת וחגים
    • שיעורי תנ"ך
    • העשרה בתנ”ך

    באתר קסם התנ"ך תמצאו עיבוד ידידותי של חומרי לימוד על פי תכנית הלימודים בתנ"ך, מורשת ותרבות ישראל. חומרי הלימוד מיועדים לגננות, מורים ולילדי הגן ובתי הספר.

    ד"ר חיה שרגא בן איון
    דוא"ל chaya@www.magicbible.co.il

    לטופס צור קשר לחץ כאן

    לעמוד התמיכה לחץ כאן

    לתקנון האתר לחץ כאן

    בניית אתר - אייל קורן
    © כל הזכויות שמורות 2025 | קסם התנ"ך - ד"ר חיה שרגא בן איון
    גלילה לראש העמוד
    WhatsApp chat