סיפור לידתו של מושיעם של ישראל ממצרים בשמות ב; עם פירושים, ציורים ממצרים העתיקה, שלואת ופנטומימה.
מה בפרק?
- ביאורים ופירושים.
- העשרה (גומא, סוף, הנקה, אימוץ, משה).
- אמנות.
- נושאים חשובים להדגשה.
- שאלות לשיחה ולדיון.
- פעילויות.
הולדת משה, ביאורים והסברים, שמות ב.
לביאורים והסברים עימדו עם סמן העכבר על המילים המבוארות.
וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת בַּת לֵוִי.
וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹותוֹ כִּי טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלוֹשָׁה יְרָחִים.
וְלֹא-יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ.
וַתִּקַּח לוֹ תֵּיבַת גּוֹמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹור.
וַתֵּתַצַּב אֲחֹותוֹ מֵרָחוֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ.
וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחוֹץ עַל הַיְאוֹר, וְנַעֲרוֹתֶיהָ הוֹלְכוֹת עַל יַד הַיְאוֹר
וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. וַתִּפְתַּח, וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד,
וְהִנֵּה נַעַר בּוֹכֶה וַתַּחְמֹול עָלָיו וַתֹּאמֶר: "מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה".
וַתֹּאמֶר אֲחוֹתוֹ אֶל בַּת פַּרְעֹה: "הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיּוֹת וְתֵיניִק לָךְ אֶת הַיָּלֶד?"
וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה: "לֵכִי".
וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת אֵם הַיָּלֶד.
וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה: "הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִיקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ".
וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ.
וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִיאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה, וַיְהִי לָהּ לְבֵן.
וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר: "כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִיהוּ".
הולדת משה, העשרה
גומא

צמח מים; קיימים מאות מינים שלו.
מאחד המינים של הגומא יוצרים את דפי הפפירוס
ששמשו 'דפי כתיבה' במצרים העתיקה.
כמו כן משמש הגומא לקליעת מחצלאות
וסלים (תמונה).
הגומא צומח על גדות היאור.
סוף – קנים שצומחים במים מתוקים ועל גדות נהרות.

אימוץ – בתקופת התנ"ך, אימוץ ילדים אסופים, ולא רק אסופים, היה הליך מקובל, בעל אופי משפטי.
גם היום נשים, שאין להן ילדים משלהן, מאמצות ילדים.
בהזדמנות זו ניתן לפתוח שיחה על נושא האימוץ. ההבנה תעשה את הילדים פתוחים לנושא שהוא
אקטואלי גם בימינו.
הנקה – שלא כבימינו שיש תחליפי חלב אם. באותם ימים לא היו תחליפי חלב,
ונשים עשירות, שלא היה להם חלב להניק את ילדיהן, יכלו להרשות לעצמן לשכור מינקת.
משה – מדרש השם בתורה יוצר משחק מילים המתאר את פעולת החילוץ של משה מן המים. למשות פירושו למשוך מן המים.
לעומת זאת המילה 'משה' במצרית עתיקה פירושה: "בן", והיא מסבירה יפה את ההליך המשפטי שעובר משה כשהוא הופך לבנה החוקי של בת פרעה. מהלך זה מתבטא בביטוי של המספר: "וַיְהִי לָהּ לְבֵן".
הולדת משה באמנות
לפניכם שני ציורי קיר מקברים מצריים בני למעלה משלושת אלפים שנה (!!!)
רוצים לדמיין איך נראתה בת פרעה?

הנה דגם של מלכה מצרית.
שמה נפרטרי.
היא הייתה אשתו של רעמסס השני,
שיש חושבים שהוא פרעה המשעבד….

הנה איור של בת אצילים מצריה.
שימו לב:
פאה נוכרית; קישוט ראש;
רביד על הצוואר; פרח לוטוס
שהגברת מחזיקה בידה.
רוצים לדמיין איך נראו נערותיה של בת פרעה?

הנה דגם (פסלון קטן), של שפחה/ אמה מצריה.
אף הוא מאחד הקברים המצריים העתיקים.
השפחה נושאת על ראשה תיבה עם מאכלים.
תיבת נוח ותיבתו של משה:
- שתי התיבות נועדו להציל את מי שבתוכן.
- איטום התיבות מתואר בלשון דומה.
- שתי התיבות הושמו במים.
- תיבת נוח מציינת את ראשיתה של אנושות חדשה.
- תיבתו של משה מסמלת את ראשיתו של עם.
הולדת משה – שאלות ופעילות
- כמה זמן הצפינה יוכבד את משה?
- היכן הצפינה יוכבד את משה (לפני שהניחה אותו בתיבה).
- שערו מדוע לא יכלה להמשיך להצפינו?
- מה עשתה יוכבד כדי להציל את בנה?
- מאלו חומרים הייתה עשוייה התיבה?
- דמיינו מה חשבה יוכבד כשהניחה את התיבה ביאור? ומה היא הרגישה?
- היכן הניחה יוכבד את התיבה עם בנה ומדוע דווקא שם?
- מה עשתה מרים אחות משה?
- שערו איך ידעה בת פרעה שהתינוק הוא: "מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים".
- מה הציעה מרים לבת פרעה?
- מה היה ההסכם בין בת פרעה לאם הילד?
- מה דעתכם על מרים?
- האם לסיפור שלנו יש סוף טוב? מה דעתכם?.
- מה משמעות השם 'משה' לפי ההסבר של התורה.
ביטויים ומשפטים להטמעה:
הילדים יתבקשו לבנות משפטים תוך כדי שימוש בפסוקים ובביטויים
- וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים
- תֵּבַת גֹּמֶא
- מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה.
- הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיּוֹת?
- וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ.
- וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהו.
הולדת משה – פעילות עם הילדים.
הסיפור בפנטומימה
הילדים 'יספרו' את סיפור הולדת משה בפנטומימה.
הכנות:
חפצים: בגדים מתאימים. תיבה, מניפות (לקרר ולהצל על בת פרעה) וכל מה שתמצאו לנכון כמתאימים.
תיחום מקומות ההתרחשות בחלל הכיתה/גן: ביתו של משה, הדרך המוליכה אל היאור והיאור.
חלוקת תפקידים: אם משה, אביו של משה, מרים, אחות משה, בת פרעה, נערות פרעה.
תהליך התכנון חשוב ביותר: כולם משתתפים בשלב הזה בעצות וברעיונות.
מהלך סיפור הולדת משה בפנטומימה בהתאם לההנחיות שלהלן:
♥ האמא מכינה את התיבה, מניחה בה את משה התינוק (באהבה, במסירות בגעגועים, הילדים יחצינו את הרגשות).
♥ האמא הולכת אל היאור ומניחה בזהירות את התיבה בסוף.
♥מרים משגיחה על התיבה (משקיפה על סביבותיה, מתוחה מאד).
♥ בת פרעה ונערותיה מגיעות. הנערות מושות את התיבה מהמים. בת פרעה מחבקת את התינוק ושמחה איתו.
♥ מרים מגיעה ומציעה להביא מינקת מן העבריות.
♥ בת פרעה מסכימה.
♥ מרים רצה (נרגשת) ומביאה את אם הילד.
♥ בת פרעה מבקשת מאם הילד להיניק את הילד עד שיגדל.
♥ יוכבד ומרים ממהרות הביתה עם הילד בזרועותיהן (כמה הן שמחות).
בניית תיבה
חומרים: עלי דקל, תמר או שיחים אחרים.
המשימה: קולעים צורות שונות, אם ניתן אז גם צורת תיבה.
ניסיון:
נניח את התיבה במים.
הילדים יראו שהמקלעת חדירה למים.
מה צריך לעשות?
תשובה מתבקשת: לדפן את התיבה בחומרים אטומים למים.
אלו חומרים בימינו אינם חדירים למים?
באותם ימים לא היה ניילון, פלסטיק ועוד ולכן השתמשה יוכבד בחמר ובזפת. סוג של חומרי איטום שהשתמשו באותם ימים.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו חברים |
תודה רבה!
הפעילויות מעשירות ומקשרות את השיעורים לעולמם של התלמידים.
אתרך קסם התנך מהנה, ברור ומעשיר, הן אותי והן את תלמידיי. תודה
האתר שלך מהנה ומעשיר. גם אותי וגם את תלמידיי. תודה
נהניתי מאד לקרוא את החומר באתרך
תודה
נחמה
חיה שלום רב,
מאד נהניתי מהחומרים הכתובים בבירור ומוגשים באופן יצירתיומזמן..
היות ועלי לעצב קיר מרחב מסדרון עם תמונה/תמונות ומרכזי עבודה בתורה ספר שמות, אשמח להיעזר בך..אם תוכלי לשלוח לי חומרי העשרה ויצירה לסיפור ארבעת החומשים (שמות ויקרא,במדבר,דברים) או תמונה גדולה כדוגמה, אודה לך מאד.
אתי שוורץ
054-7226607
שלום אתי, לא הבנתי את בקשתך. אדבר איתך טלפונית.
בברכה
חיה