בראשית פרק כד – שעור 3 לכיתה ג, הצעת נישואין, פירושים, סיכום, תוכן, יצחק ורבקה, הדמויות בפרק, השאלות לסיכום פרק כד (שלושת השיעורים), פעילות.
פרק כד לכיתה ג פרק כד לכיתות הגבוהות ולחטיבה העליונה היכנסו לקישור כאן. |
שני השיעורים הראשונים בבראשית פרק כד פתוחים ללא תשלום, תוכלו להתרשם.
סיפורי האבות – יצחק
שעור 1: שליחותו של עבד אברהם, פרק כד פסוקים א – י למעבר לשיעור הראשון
שעור 2: המפגש בין העבד לרבקה ליד המעיין, פרק כד פסוקים יא – לא. למעבר לשיעור שני
שעור 3: הצעת נישואין; רבקה ויצחק, פרק כד פסוקים לב – סא
הפרק ו/או חלקים ממנו ניתנים להקרנה על לוח.
האיור לקוח מסרטון סיפורי האבות, למעבר לחצו כאן

תוכן העניינים
להתרשמות חלקית מתוכני הפרק
– טקסט ופירושים (פירוש חלקי)
– השתלשלות האירועים בבית רבקה
למנויים בלבד
• הצעת נישואין
• טקסט ופירושים
• סיכום, תוכן
• השתלשלות האירועים בבית רבקה
• יצחק ורבקה
• סיום
• נישואין בתקופת התנ"ך
• סיכום, הדמויות בפרק כד
• עבד אברהם
• רבקה
• שאלות לסיכום פרק כד (שלושת השיעורים).
• פעילות
הצעת הנישואין
טקסט ופירושים
לקבלת הפירושים הניחו את מצביע העכבר על המילים המסומנות.
פסוקים לב – סא
לב וַיָּבֹא הָאִישׁ הַבַּיְתָה, וַיְפַתַּח הַגְּמַלִּים וַיִּתֵּן תֶּבֶן וּמִסְפּוֹא לַגְּמַלִּים, וּמַיִם לִרְחֹץ רַגְלָיו וְרַגְלֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתּוֹ:
לג וַיּוּשָׂם לְפָנָיו לֶאֱכֹל, וַיֹּאמֶר לֹא אֹכַל עַד אִם דִּבַּרְתִּי דְּבָרָי, וַיֹּאמֶר דַּבֵּר:
לד וַיֹּאמַר: עֶבֶד אַבְרָהָם אָנֹכִי:
לה וַיהֹוָה בֵּרַךְ אֶת אֲדֹנִי מְאֹד, וַיִּגְדָּל וַיִּתֶּן לוֹ צֹאן וּבָקָר וְכֶסֶף וְזָהָב וַעֲבָדִם וּשְׁפָחֹת וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים:
לו וַתֵּלֶד שָׂרָה אֵשֶׁת אֲדֹנִי בֵן לַאדֹנִי אַחֲרֵי זִקְנָתָהּ וַיִּתֶּן לוֹ אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ:
לז וַיַּשְׁבִּעֵנִי אֲדֹנִי לֵאמֹר לֹא תִקַּח אִשָּׁה לִבְנִי מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי אֲשֶׁר אָנֹכִי ישֵׁב בְּאַרְצוֹ:
לח אִם לֹא אֶל בֵּית אָבִי תֵּלֵךְ וְאֶל מִשְׁפַּחְתִּי וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי:
לט וָאֹמַר אֶל אֲדֹנִי אֻלַי לֹא תֵלֵךְ הָאִשָּׁה אַחֲרָי:
מ וַיֹּאמֶר אֵלָי: יְהֹוָה אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנָיו יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ אִתָּךְ וְהִצְלִיחַ דַּרְכֶּךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִמִּשְׁפַּחְתִּי וּמִבֵּית אָבִי:
להמשך קריאה
השתלשלות האירועים בבית רבקה
העבד סירב לאוכל לפני שיסביר את מטרת בואו.
בסיום דבריו הוא שאל אם יסכימו לנישואי רבקה ליצחק.
⇓
בתואל, האב, והאח לבן השיבו בחיוב.
⇓
העבד העניק מתנות למשפחה: “כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב וּבְגָדִים וַיִּתֵּן לְרִבְקָה, וּמִגְדָּנֹת (מיני מזונות ופירות משובחים מארץ כנען) נָתַן לְאָחִיהָ וּלְאִמָּהּ”.
⇓
למחרת היום ביקש העבד לצאת לדרך בחזרה לבית אברהם: “וַיָּקוּמוּ בַבֹּקֶר וַיֹּאמֶר: שַׁלְּחֻנִי לַאדֹנִי”.
⇓
האמא והאח ניסו לעכב את עזיבת רבקה לתקופה של עשרה חודשים ואפילו שנה.
⇓
העבד התעקש שלא להתעכב, הוא רצה להשלים את משימתו ולשוב לאדונו:
“וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תְּאַחֲרוּ אֹתִי, וַיהוָֹה הִצְלִיחַ דַּרְכִּי, שַׁלְּחוּנִי וְאֵלְכָה לַאדֹנִי”.
⇓
האמא והאח בקשו את הסכמתה של רבקה: “נִקְרָא לַנַּעֲרָה וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ”.
⇓
לשאלה: “הֲתֵלְכִי עִם הָאִישׁ הַזֶּה”?
רבקה השיבה ללא היסוס: “אֵלֵךְ”.
רבקה הביעה נכונות נחרצת ללכת ללא עיכוב עם האיש.
⇓
רבקה יצאה לדרך מלווה בברכת משפחתה במיניקתה ובנערות משרתות.
מעניין לדעת בימי התנ"ך עברה האישה לגור בבית בעלה, בצמוד למשפחתו, האישה נחשבה רכושו של הבעל, ככל חפץ נרכש. החתן שילם לאבי הכלה תמורתה, התשלום נקרא מוהר. |
ממה ניתן להסיק שמשפחתה של רבקה הייתה אמידה ומבוססת כלכלית?
להמשך קריאה