כמה בעלי חיים היו בתיבה? איך התארגנו? שאלות, משחקים וכישורי חיים.
החיות בתיבה של נוח – קדימון קצר:
כמה בעלי חיים בעולמנו?
המִספר אינו ידוע; הוא מוערך למספר שבין מיליון אחד למיליונים אחדים.
בכל שנה מתגלים כ-15 אלף מינים חדשים של בעלי חיים. במהלך ההיסטוריה זנים רבים נכחדו (זוכרים את הדינוזאורים?).
אלו בעלי חיים הגיעו לתיבת נוח?

אלהים ציווה על נוח לקחת אל התיבה זוגות של בעלי חיים:
♦ זוג אחד (זכר ונקבה), מכל סוגי החיות שאינן טהורות.
♦ ושבעה זוגות (זכרים ונקבות) מכל הבהמות הטהורות ומעופות השמים:
"מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהוֹרָה, תִּקַּח לְךָ שִׁבְעָה שִׁבְעָה, אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ וּמִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר לֹא טְהֹורָה הִיא, שְׁנַיִם אִישׁ וְאִשְׁתּוֹ. גַּם מֵעוֹף הַשָּׁמַיִם שִׁבְעָה שִׁבְעָה, זָכָר וּנְקֵבָה…" (בראשית ז, ב-ג).
מהי בהמה טהורה (דברים יד, ג-כ)?
בהמה הראויה למאכל ולהבאת קרבן לה'.
מהם סימני הזיהוי של הבהמה הטהורה (על פי דברים יד, ג-כ; ויקרא יא, ב- מג)?
♠ מפריסה פרסה.
♠ שוסעת שסע שתי פרסות (כל פרסה מחולקת לכעין שתי פרסות).
♠ מעלה גירה (אחרי בליעת האוכל הבהמה חוזרת ולועסת את המזון שנבלע).
כל שלושת התנאים חייבים להתקיים.
מכאן תבינו מדוע החזיר נחשב טמא, מפני שמתקיימים בו רק שני תנאים: הוא מפריס פרסה, שוסע שסע שתי פרסות, אך אינו מעלה גירה.
והגמל? לכאורה מתקיימים בו כל התנאים: מעלה גרה, הפרסה שלו שסועה, ובכל זאת נחשב טמא (יש לכך תשובות אחדות אך לא ניכנס אליהן).
בעלי החיים היבשתיים שהותרו לאכילה:
"זֹאת הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ: שׁוֹר, שֵׂה כְשָׂבִים (כבש) וְשֵׂה עִזִּים (עֵז)". ועוד שבעה מינים מקבוצת האיל והצבי: "אַיָּל וּצְבִי, וְיַחְמוּר, וְאַקּוֹ וְדִישֹׁון, וּתְאוֹ וָזָמֶר" (דברים יד, ה).
בעלי החיים היבשתיים שנאסר לאכלם:
"הַגָּמָל…הָאַרְנֶבֶת… הַשָּׁפָן…הַחֲזִיר.."(דברים יד, ז-ח).
דגים ובעלי חיים ימיים?
הותרו לאכול רק בעלי סנפיר וקשקשת. דגים ובעלי חיים אחרים שבים לא הוזכרו בשמם.
עופות וציפורים?
אין סימנים לעופות הטהורים. מופיעה רק רשימת העופות האסורים באכילה (דברים יד, ג-כ):
"הַנֶּשֶׁר וְהַפֶּרֶס… כָּל עֹורֵב, לְמִינוֹ.. בַּת הַיַּעֲנָה (יען), וְאֶת הַשָּׁחַף, וְאֶת הַנֵּץ…וְאֶת הַיַּנְשׁוּף, וְהַתִּנְשָׁמֶת… וְהַחֲסִידָה, וְהָאֲנָפָה …וְהַדּוּכִיפַת וְהָעֲטַלֵּף".
זוחלים, חרקים , רמשים (בעלי חיים זוחלים חסרי חוליות) ותולעים?
אסורים באכילה.
כמה בעלי חיים היו בתיבה של נוח?
לעולם לא נדע, ומוטב גם שלא נשער השערות.
אבל, כדי שהתיבה הזו תתפקד כביתם של כל כך הרבה יצורים מגוונים ושונים כנראה שאירעו המון ניסים ונפלאות: איך הגיעו כל בעלי החיים? איזה כמויות אדירות של אוכל? כמה תאי מגורים? מי ינקה? איך יאסף הביוב? איך משכינים שלום ושקט בין כל כך הרבה בעלי חיים? ועוד ועוד (ראו בפעילויות, בהמשך).
ומה יאכלו?
אלהים ציווה על נוח להכין אוכל ולאחסן אותו בתיבה: "וְאַתָּה קַח לְךָ מִכָּל מַאֲכָל אֲשֶׁר יֵאָכֵל וְאָסַפְתָּ אֵלֶיךָ וְהָיָה לְךָ וְלָהֶם לְאָכְלָה" (בראשית ו, כא).
מעבר לפרק: 10 דברים מעניינים על תיבת נוח
פעילות ומשחקים בתיבה של נוח
סיפור התיבה מזמן פעילות מגוונת
שילוב בין סיפורי התנ"ך למדעים. הילדים יקבלו מטלות חקר על בעלי חיים שונים.
כישורי חיים – דיון על איך מצליחים לתפקד בתנאים קשים.
ערכים – הוויתור כאורח חיים שמעודד שלום.
זוגות זוגות באים לתיבה:
בטבלה שלפנינו רשימה של בעלי חיים כולם זכרים.
הוסיפו בעמודה השנייה את בנות הזוג שלהם.
בעמודה השלישית הוסיפו את סוג המזון שהם אוכלים (צמחי או בשרי).
בעמודה האחרונה כתבו כמה זוגות מכל אחד מהם הוכנסו לתיבה (זוג אחד מבעלי החיים שאינם טהורים; שבעה זוגות מבעלי חיים טהורים).
זכר | נקבה | סוג המזון צמחי/בשרי |
כמה זוגות? |
חמור | |||
אריה | |||
גמל | |||
פר | |||
כבש | |||
ארנב | |||
סוס | |||
פיל | |||
נמר | |||
ג'ירף |
סוגי בעלי חיים בתיבת נוח
בטבלה שלפנינו ממויינים בעלי חיים לפי הסוגים הבאים:
טורפים, זוחלים, חרקים, חיות אוכלות עשב (צמחיים) בעלי חיים מתורבתים, עופות טרף.
⇐ בשיחה מקדימה נבהיר מה מאפיין כל אחד מהסוגים.
⇐ נוסיף בכל עמודה שמות בעלי החיים המתאימים.
ראו דוגמה בשורה הראשונה
טורפים | זוחלים | חרקים | אוכלי עשב (צמחים) |
בעלי חיים ביתיים |
עופות טרף |
אריה | תולעת | זבוב | כבשה | כבשה | בז |
נעזור לנוח לארגן את החיים בתיבה.
נמקם את בעלי החיים בתאים. מי יגור עם מי?
לפניכם חמישה תאים עליכם לשכן בהם את בעלי החיים האלה: חמור, אריה, גמל, פר, כבש, ארנב, סוס, פיל, נמר, צבוע, לביא, איל, כלב, צבי, זיקית
חשבו איך להתאים את הדיירים כך שיעשו הכי פחות צרות (האם תשכנו את הכבש עם האריה? בוודאי שלא). אפשר להכניס יותר משני בעלי חיים לתא אחד.

https://www.magicbible.co.il
שיחה ודיון עם הילדים על ארגון חיי היום יום בתיבה (כישורי חיים וערכים):
⇐לאילו דברים היה צריך נוח לדאוג (אוכל, איוורור, אור, ניקיון, שקט, רעש מחלות לידות ועוד)?
⇐ החיים בתיבה נמשכו כשנה באמת זמן רב(ראו דף ראשי, בתפריט סיפורי התורה לילדים בפרק: 10 פרטים מעניינים על תיבת נוח). הרבה בעיות נוצרות במקום כל כך צפוף
הילדים יעלו סוגי קשיים ובעיות.
תשובה מתבקשת: מריבות על מקום, על אוכל, קנאה (כן, גם בין בעלי חיים) ועוד.
⇐ איך פותרים את הבעיות והקשיים?
הילדים יציעו הצעות לפתרון סכסוכים, קנאה וכו'.
המסקנות יתמקדו בחשיבות הויתור כדרך להשכנת שלום.
⇐ חשיבה ודמיון
הנה דוגמאות אחדות:
– האריה שואג והתן מיילל דווקא בשעה שנוח רוצה לישון. תנו לו עיצה.
– לג'ירפה כואבת הבטן. מה לעשות?.
– תורו של מי לנקות את התיבה (אל תשכחו רק נוח אשתו, בניו ונשותיהם בתיבה)?
– תורו של מי להכין אוכל?
– איך נאוורר את התאים?
– חשבו על בעיות נוספות שצריך לפתור בזמן השהות בתיבה.
יום הולדת שמח! פילון נולד בתיבה, איזו שמחה! נחגוג לו יום הולדת |
בעלי חיים טהורים/כשרים, ובעלי חיים שאינם טהורים/טמאים
חיות המותרות באכילה, על פי התורה, צריך שיהיו בעלי שלוש תכונות אלה: מפריסות פרסה, הפרסה שסועה לשתי פרסות, מעלות גירה.
סמנו ליד כל בעל חיים שמופיע בעמודה הראשונה את תכונותיו, ולבסוף כתבו אם הוא מותר באכילה, או אסור.
מפריס פרסה | פרסה שסועה (כעין שתי פרסות) |
מעלה גירה | מותרת באכילה כן/לא |
|
גמל | ||||
כבשה | ||||
חזיר | ||||
ארנבת | ||||
חמור | ||||
פרה |
יהייה נחמד אם תשאירו כאן למטה את תגובתכם |
דרך יפה להעביר לילדים צעירים את סיפור נוח והתיבה, ובעיקר הבעיות הכרוכות בסידור ושהייה של בעלי חיים מכל הסוגים במקום סגור.
מצאת אצלך דברים יפים להמחשת והשוואת תיבת נוח לגן חיות מודרני והבעיות הכרוכות בסידור וההחלטות הקשורות בסידור בעלי החיים ומה כרוך בטיפול בהם.
יש פה גם פתיחה יפה לסכנות העומדות בפני בעלי החיים כיום ולנזק שגורם האדם לבעלי החיים.
תודה רבה 🙂
רעיונות ממש יפים להטמעת הסיפור של נח בתיבה.
ממש ממחיש לתלמידים עם מה נח התמודד וגורם להם לחשוב על דרכים יצירתיות להתמודדות.
תודה!