מאחורי הבחירה של דוד בירושלים לעיר בירתו היו שיקולים אחדים: מדיניים, כלכליים ואסטרטגיים.
מדוע לא ערים חשובות אחרות כמו חברון, בית אל, או שכם?
הנה מספר סיבות:
א. סיבה פוליטית
הערים החשובות היו חברון ביהודה, ובית-אל, שילה ושכם באפרים. אילו בחר באחת הערים האלה לעיר בירה היה
חשש ששבטים יתרעמו על כך שלא בחר בעיר שבתוך שבטם. ירושלים שהייתה עד לא מזמן עיר יבוסית, התאימה
בגלל הנייטרליות שלה.
ב. מקורות מים
ללא מקור מים קבוע לא היה ניתן להקים עיר בתקופת התנ"ך, שלא כבימינו שמוליכים את המים בצנרת לכל מקום.
לירושלים שני מעיינות סמוכים: הגיחון ומעין עין רוגל.
ג. ביצורים טבעיים
ירושלים 'מבוצרת' באופן טבעי. חוץ מהצפון שהוא פגיע. היא מוקפת מכל עבריה בעמקים: הקידרון במזרח, גיא בן הינום
בדרום, ומצד מערב, הטירופאון (נחל עושי הגבינות), שהיום כבר אינו קיים.
ד. דרכי גישה, מעבר ומסחר
ירושלים נמצאת במקום מרכזי, בין שני הגושים השבטיים הגדולים, יהודה וישראל.
ירושלים קרובה לדרך האורך (דרך האבות, על רכס הרי השומרון), שהוליכה צפונה, ודרך הרוחב שהוליכה לעבר הירדן
המזרחי.
מדוע הפך דוד את ירושלים למרכז הדתי של ממלכתו?
אחרי שקבע את ירושלים לעיר הבירה שלו, העלה דוד את ארון ה' מקרית יערים (אבו גוש), לשם הגיע הארון לאחר
טלטולים רבים שבעקבות תבוסת ישראל במלחמת אבן העזר.
הארון הובא לירושלים בטקס דתי מרשים, בקורבנות, בנגינה, בשירה ובשמחה, כשדוד
בעצמו מכרכר ומפזז לפני הארון (שמואל ב, ו).
הבאת ארון ה' לירושלים היה אקט פוליטי חכם. ארון ה' היווה סמל דתי מקובל על כלל השבטים,
הוא היווה יסוד מאחד לכלל השבטים. הצבתו בירושלים חיזק את מעמדה הלאומי.
דוד הציב את ירושלים כמרכז המדיני-פולחני, אבל שלמה היה זה שבנה את המקדש הראשון.
ה' מופיע כמי שתומך בבחירת ירושלים , וירושלים הופכת לסמל הברית בין בית דוד לה' (שמואל ב, ז).
לסיום:
האם ידעתם?.
האם ידעתם שירושלים אינה נזכרת בתורה אפילו לא פעם אחת?
ספר בראשית מזכיר את העיר 'שלם' ומלכה מלכיצדק (בראשית יד), אבל לא בשמה המלא.
יש המנסים לומר ש'ארץ המוריה' לשם הלך אברהם לעקוד את יצחק, היא ירושלים, וזאת על פי המקור בדברי הימים שם נאמר ששלמה בנה את
המקדש בהר המוריה .
אבל, כאמור היא לא נזכרת בשמה מפורשות.
יהייה נחמד אם תשאירו תגובה ותשתפו את חבריכם |
המעניין בעיני הוא המפגש המתואר בס בראשית
בין מלכי צדק מלך שלם והוא כהן לאל עליון, לבין אברהם. ויחסי הידידו. שנוצרו בינהם.
ידוע עפי הארכיאולוגיה בכל העולם שמקדשים הוקמו בדכ במקומות קבועים במשך דורות רבים ושונים באותה נקודה , בדכ גבוהים,עצמה.שכבה על גבי שכבה.
מלכי צדק הכנעני היה מלך כהן בשלם היא ירו שלם.
הידידות הנוצרת עם אברהם, מטרימה את הקשר בין דויד כובש ירושלים , ואת שלמה בונה המקדש ה1, כבר לימי אברהם אבינו, אך גם חושפת שהעיר היתה קדושה גם לכנענים, ומציינת במפורש, את שם המלך מלכי צדק כהן לאל עליון, המוכיח שעברית וכנענית שפה אחת הן, שהיה מקדש קודם לשלנו בירושלים והיה מלך כהן צירוף אידיאלי, שעבד לאל עליון, שהוא אחד מכינויי אלוהי ישראל.
נראה לי "שוס" מאוד מבלבל לומר לילדים שירושלים לא נזכרת בתורה אפילו פעם אחת. לעיתים תורה הוא כינוי למקרא כולו. נראה לי לא רלוונטי לומר זאת לא לילדים ולא למבוגרים שמבינים פחות בנושא. כי כן, לירושלים מקום משמעותי בתנ"ך
השאלה היותר מעניינת היא איך ירושלים כמקום שולי שלא יושב על שום דרך מרכזית ואין בו אסטרטגיה משמעותית הופך למרכזי לאורך כל ההסטוריה, בעוד שערים חשובות וגדולות יותר נופלות בזו אחר זו.
חשוב להזכיר לילדים את ההבדל בין התורה לנ"ך. ירושלים מופיעה מאות פעמים בנ"ך החל מהספר הראשון – יהושע. וכן קשה להתעלם מהתיאור המופלא של דוד המכרכר לפני הארון בחשיבה על הבחירה בירושלים כמקום מושבו ורצונו לכונן בית לאלוהים במקום הזה.